donderdag 21 oktober 2010

Anfaani

Hallo allemaal!
Hier ben ik weer :-)

Na een week niet naar het toilet te hebben gekunnen en een andere week constant diaree te hebben gehad ben ik nu eindelijk wat gestabiliseerd :-)
Ik voel me ondertussen ook al helemaal thuis in mijn hostfamily. Ik kan er in mijn pyjama rondlopen, eten nemen wanneer ik honger heb, in de zetel ploffen na een vermoeiende dag,  met de kindjes spelen,...

Ook in het weeshuis heb ik mijn plaatsje ondertussen gevonden. Dat heeft wel een paar dagen geduurd. In het begin wist ik niet zo goed wat ik ervan moest denken en hoe ik me zelf er nuttig kon maken. Om te beginnen is het een ander weeshuis dan datgene waar ze me eerst over verteld hadden. Ik werk nu bij Anfaani's Childrens home, een weeshuis met 12 kindjes. Enfin het zijn niet allemaal weesjes. Het zijn wel allemaal kindjes waarvan de moeder gestorven is, maar meestal hebben ze wel nog een vader maar die kan/wil niet voor hen zorgen. Ze zijn allemaal heel erg klein. Het kleinste baby'tje is nog maar 1 maand en 2 weken oud. Zo klein en koddig! Maar ook wel heel erg zwak. Zoals de meeste kindjes daar.. Zo klein en al zoveel litekens.. In het begin wist ik niet zo goed wat ik er moest doen. Ik hielp wel mee hen te verschonen en papjes te geven, maar voelde me niet erg nuttig. Tot ik na een paar dagen doorhad hoe hard die kinderen om aandacht vroegen.. Ze vinden het geweldig als je met hen speelt, hen aan het lachen brengt terwijl je hen verschoont, of gewoon nog even op je schoot houdt na hun papje... De vrouwen die er vast werken zijn nogal oud. Ze zorgen wel goed voor de kindjes, twee keer per dag worden ze gewassen, krijgen "voldoende" eten, hun lakens worden elke dag verschoond,.. Maar ze zijn meestal te moe om hen echt aandacht te geven. Want vermoeiend zijn de kindjes wel! Je moet ze echt constant in't oog houden. Maar gelukkig slapen ze ook veel :-)

Donderdag hadden we een meeting met alle vrijwillgers van CID Ghana. Het zijn stuk voor stuk hele leuke mensen! Na de meeting zijn we de projecten van CID Ghana gaan bezoeken. Deze lagen allemaal wat meer op het platteland. Het was heerlijk om even uit de drukte van de stad te kunnen ontsnappen en eindelijk de mooie natuur van Ghana te kunnen zien! Vooral de omgeving bij een dam die ze van een waterfilter voorzien hebben, was heel erg mooi!

Ik heb ook een heel leuk weekend gehad. Samen met Sofie en Sabrina, de twee Belgische meisjes en Luk, een hollander die voor CID Ghana werkt, heb ik mijn eerste djembeles gehad. Was erg leuk maar het duurde wel even voor ik eindelijk de juiste ritmes te pakken had! Zaterdagavond zijn we naar een bbq geweest van Luuc, een hollander die hier voor een tijdje woont. Het was heerlijk om nog eens groentjes te kunnen eten! Want dat eten ze hier bijna niet... Doordat het zo gezellig was, was ik de tijd wat uit het oog verloren en toen ik naar huis wou, reden er al lang geen taxi's meer. Ik had het geluk dat Luuc een hangmat aan zijn veranda heeft hangen waar ik in kon slapen. De volgende dag hebben we met zen allen een dagje aan het zwembad doorgebracht. Heeft super veel deugd gedaan! Ik heb er dan ook een mooi kleurtje aan overgehouden :-)

Morgen vertrek ik met Sofie, Sabrina en 2 zweedse meisjes een weekendje naar Mole. Het grootste nationale park van Ghana! Ik kijk er heel erg naar uit en ben benieuwd welke beesten ik zal tegenkomen!

xxxxxxx
Ik denk veel aan jullie!!!

1 opmerking:

  1. Hey Merel,

    Fijn om te horen dat het er zo goed gaat!
    Tof dat het wat klikt met de andere vrijwilligers. Altijd leuk om te horen!

    Jammer van het (verkeerde) weeshuis maar goed dat je er je draai hebt gevonden.
    Geniet ervan en als er iets is dat ik voor je kan doen laat maar weten hé.

    Doe Issah de groetjes.

    Tot gauw
    En geniet er nog van!!!

    Evi (Cid Ghana)

    BeantwoordenVerwijderen